Σάββατο, 25 Ιουνίου 2011

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ 2011, Μέρος 3ο και τελευταίο..

Το Μαθηματικό Πανηγύρι 2011, (δείτε εδώ κι εδώ) έκλεισε -όπως και τις προηγούμενες χρονιές-με το "Διαγωνισμό Γνώσεων"! Ένα πραγματικά διασκεδαστικό παιχνίδι για μικρούς και μεγάλους. Βέβαια
 οι λέξεις "μαθηματικό" και "διαγωνισμός", όταν βρίσκονται κοντά δημιουργούν στον πολύ κόσμο ένα συνειρμό, που οδηγεί σε μια στάση επιφυλακτική! Ναι, επιφυλακτική, διστακτική και ίσως ίσως και με μια δόση φόβου! Πώς αλλιώς να εξηγήσω το γεγονός ότι όταν κοινοποιείται το πρόγραμμα του Μαθηματικού Πανηγυριού, δέχομαι τηλεφωνήματα από συναδέλφους που ζητούν κάποια παλιά θέματα για το "μαθηματικό διαγωνισμό", ώστε να προετοιμάσουν τους μαθητές τους, οι οποίοι θα ήθελαν να λάβουν μέρος!!  Αναγκάζομαι, λοιπόν, να εξηγώ πως πρόκειται για ένα παιχνίδι γνώσεων γενικών και ειδικών και πως όταν κάποιος συμμετέχει σε μια λέσχη ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας αποκτά τέτοιου είδους γνώσεις.. Αλλά κι  αν  απλά  παρακολουθήσει τις παρουσιάσεις των μαθητών και τις εισηγήσεις που θα γίνουν στο Μαθηματικό Πανηγύρι, θα είναι σε θέση να απαντήσει! Δεν χρειάζεται προετοιμασία καμιά. Και περί του λόγου το αληθές, περνώ αμέσως στην επιγραμματική περιγραφή των όσων έλαβαν χώρα το προηγούμενο Σάββατο, από τις 18.00 έως και τις 20.00, που έπεσε η αυλαία του Πανηγυριού!
Να ξεκινήσω λέγοντας πως φέτος ήταν η πρώτη φορά που στο παιχνίδι συμμετείχαν και μαθητές Δημοτικού! Μάλιστα, οι τρεις τελειόφοιτοι της Ε' Δημοτικού κατέφτασαν από νωρίς το πρωί στο Πανηγύρι και εξέφρασαν, άρτι αφιχθέντες, την επιθυμία να πάρουν μέρος στο Διαγωνισμό! Γιος και ανιψιός συναδέλφου ενεργής και δραστήριας στα θέματα Μαθηματικών και Λογοτεχνίας, οι δυο νεαροί, που έφεραν μαζί κι ένα φίλο έχοντας γνώση πως οι ομάδες στο παιχνίδι είναι τριμελείς, έγραψαν πρώτοι και καλύτεροι τα ονόματά τους στο τετράδιο δήλωσης συμμετοχής!
Κι αφού παρακολούθησαν όλη τη μέρα τις παρουσιάσεις, κράτησαν μάλιστα και σημειώσεις κατά τη διάρκεια της ομιλίας του Τεύκρου Μιχαηλίδη, σχετικά με τα μυστήρια του π,  (μου 'κανε τόση εντύπωση η προσήλωσή τους που δεν κατάφερα να μην τους απαθανατίσω! :) ), έμπλεοι αγωνίας ρωτούσαν ξανά και ξανά αν θα γίνει το παιχνίδι! Το αν θα γίνει και το πώς θα γίνει το παιχνίδι είναι κάτι που διαμορφώνεται ανάλογα με τις δηλώσεις συμμετοχής, οπότε δεν ξέρει κανείς με σιγουριά από την αρχή!

Εν πάση περιπτώσει το παιχνίδι έγινε με τέσσερις ομάδες, εκ των οποίων η μια ήταν- η θρυλική πλέον - ομάδα των τριών νεαρών!  Οι άλλες δυο ομάδες ήταν μικτές. Η μια αποτελούνταν από δυο μαθήτριες του 1ου ΓΕ.Λ Κομοτηνής και μια μαθήτρια από το 1ο Γυμνάσιο Ανατόλια, ενώ η άλλη μικτή ομάδα αποτελούνταν από δυο μαθήτριες του 3ου Γυμνασίου Θέρμης και έναν μαθητή του 2ου ΓΕ.Λ Ανατόλια! Όσο για την 4η ομάδα, αυτήν που στην κλήρωση πήρε το Α κι άρα θα έπαιζε πρώτη, το πράγμα ήταν λίγο μπερδεμένο από την αρχή. Όταν διάβασα τις δηλώσεις συμμετοχής, είδα πως υπήρχε μια ομάδα με τέσσερα ονόματα εκ των οποίων τα τρία είχαν ίδιο επίθετο, αναζήτησα αυτά τα παιδιά ανάμεσα στο κοινό και ανακάλυψα πως δεν είχαν έρθει με το σχολείο τους, δηλαδή συνοδεία καθηγητών. Ήρθαν μόνα τους! Είδαν τις αφίσες που είχα βάλει γύρω από το σχολείο, όπου θα γινόταν το Μαθηματικό Πανηγύρι  και ήρθαν για να παίξουν!!! "Ήρθαμε για το παιχνίδι", μου είπαν. "Τι ώρα θα γίνει;" Ανάμεσά τους κι ένα μικρό σποράκι! "Τι τάξη πας εσύ;", ρώτησα. "Τρίτη Δημοτικού, είναι ο αδερφός μου και θα παίξει μαζί μας. Κι αυτή είναι η ξαδέρφη μου κι αυτή η φίλη μου"! Η μεγαλύτερη, μαθήτρια στη Γ' Γυμνασίου, είχε αναλάβει την 'ηγεσία' της ομάδας!  Να, λοιπόν,  που στους τρεις πρωινούς νεαρούς, προστέθηκαν κι άλλοι αδημονούντες! Και πολύ καλά έκαναν, όπως απέδειξε η έκβαση του παιχνιδιού! Η εμπειρία που βίωσαν με τη συμμετοχή τους - και η χαρά τους στο τέλος - δικαίωσε την επιλογή τους!

Οι τέσσερις ομάδες απαντούσαν διαδοχικά στις ερωτήσεις. Για κάθε σωστή απάντηση κέρδιζαν 3 βαθμούς και όταν μια ομάδα δεν απαντούσε σωστά, είχε δικαίωμα η αμέσως επόμενη να απαντήσει, χωρίς καθόλου καθυστέρηση, κερδίζοντας 1 βαθμό, αν έδινε σωστή απάντηση, κανέναν αν έδινε λάθος απάντηση, αλλά συνέχιζε μετά με τη δική της κανονική ερώτηση.
Τι είδους ερωτήσεις έχει το παιχνίδι; Πάσης φύσεως.
Θέλετε να δοκιμάσετε την τύχη σας σε κάποιες; Ιδού:

Για να δούμε, εσείς πώς τα πήγατε; Βρήκατε τις σωστές απαντήσεις; Τα παιδιά βρήκαν πολλές!!

 Μετά από κάθε απάντηση παρενέβαινε ο Τεύκρος Μιχαηλίδης με ενδιαφέρουσες πληροφορίες, με χιούμορ και λεπτομερή διασκεδαστικά σχόλια  που έδιναν ένα παιχνιδιάρικο κλίμα.
Γι' αυτό εγώ αποφεύγω συνειδητά τη λέξη "διαγωνισμός" και αντ' αυτής έχω υιοθετήσει τη λέξη "παιχνίδι"! Πρόκειται για ένα διασκεδαστικό παιχνίδι γνώσεων, στο οποίο κερδίζουμε όλοι, συμμετέχοντες και μη. Για να είμαι ειλικρινής δεν υπάρχει κανένας ανάμεσα στο κοινό, που να παρακολουθεί, χωρίς να συμμετέχει! Κι όσο η ώρα προχωρά, η αγωνία κορυφώνεται! :)

 Για όλα τα σχολεία που συμμετείχαν στο Μαθηματικό Πανηγύρι και ειδικά για  τις  ομάδες που συμμετείχαν στο παιχνίδι και κατέλαβαν τις τρεις πρώτες θέσεις υπήρχαν δώρα βιβλία, τα οποία φέτος ήταν όλα ευγενική προσφορά των εκδόσεων ΤΡΑΥΛΟΣ. Με τη λήξη του παιχνιδιού, κι αφού απαντήθηκαν και οι εξήντα ερωτήσεις, βρέθηκα στην πολύ ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι υπήρχαν δυο ομάδες ισόβαθμες στην πρώτη θέση και κατά συνέπεια υπήρχε μια στη δεύτερη και μια στην τρίτη!! Και αφού οι τρεις πρώτες ομάδες κερδίζουν βιβλία, καταλαβαίνετε πως κέρδισαν όλοι όσοι έπαιξαν!


Δεν μένει παρά να ευχαριστήσουμε όλους όσους συμμετείχαν και φέτος στο Μαθηματικό Πανηγύρι!
Καθώς επίσης τον κο Δημήτρη Στώτα, Διευθυντή του 1ου Γυμνασίου Συκεών, και τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς του σχολείου αυτού που φιλοξένησε στις ωραίες εγκαταστάσεις του την εκδήλωσή μας και να ευχηθούμε να είμαστε όλοι καλά, να αντέξουμε τα δύσκολα, να συνεχίσουμε να αγαπάμε και να απολαμβάνουμε τη δουλειά μας και να έχουμε τη δυνατότητα να επαναλάβουμε το Μαθηματικό Πανηγύρι του χρόνου με ακόμη περισσότερες συμμετοχές τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη!

5 σχόλια:

  1. Πολύ σπουδαία εκδήλωση και εντυπωσιακή ...συμετοχή από τα παιδιά!Επιτέλους στη χώρα του..Πυθαγόρα και του Αριστοτέλη,να υπάρχουν νέοι "εγκέφαλοι" που θ'αγαπήσουν την επιστήμη των αριθμών και της ποσοτικής διάστασης ..των φυσικών φαινομένων..τα μαθηματικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. έστω ότι δεν ξέρουμε εκ των προτέρων καμία απάντηση

    Ας βαδίσουμε το δρόμο της τυφλής λογικής


    1.Εφόσον λέγεται Εικασία του Γκόλντμπαχ, άρα
    με κάτι υποθετικό θα έχει σχέση.
    Διαλέγω Θεωρία Αριθμών.

    2.Έξοχον Σοφισμάτων Αριθμός; ας επιλέξω τον μαθηματικότερο φιλόσοφο, Πυθαγόρα.

    3.Σύκα, Αρνί, Σκόρδο θυμίζουν αρχαίες λέξεις.
    Τομάτα ξένη φαίνεται. Διαλέγω τομάτα.

    4.Ράβδος του Ιακώβ; εύκολο, είμαστε σε μαθηματικό πανηγύρι, σιγά μη ρωτούν θρησκευτικά. Μένει το αστρονομικό όργανο.

    5.Για το τελευταίο οι μύθοι απορίπτονται και έχω
    να διαλέξω μεταξύ δύο αστρονόμων και ενός μαθηματικού. Σε μαθηματικό πανηγύρι είμαστε
    διαλέγω το μαθηματικό. :-)
    ........................................

    έτσι λοιπόν η ερώτηση παγίδα είναι η δεύτερη.
    Πού θα φανταζόνταν ο παίκτης ότι αυτό το είπε
    ο Προμηθέας μέσω του Αισχύλου; ο ίδιος ο Αισχύλος θα συμφωνούσε; ποιός ξέρει...:-

    Δεσμώτης 460


    καὶ μὴν (μὲν) ἀριθμόν ἔξοχον σοφισμάτων, ἐξηῦρον αὐτοῖς, γραμμάτων τε συνθέσεις,
    μνήμην ἁπάντων μουσομήτορ᾽ ἐργάνην

    και βέβαια τα μαθηματικά που ξεχωρίζουν απ' τις επιστήμες βρήκα για τους ανθρώπους, την αλφαβήτα και τη γλώσσα μα και τη μνήμη όλων, μητέρα των Μουσών, εργάτρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Μιχάλης

    :) Η μέθοδος της τυφλής λογικής σου άνοιξε τα μάτια διάπλατα! Μου φαίνεται πως δικαιούσαι ένα βιβλίο ως έπαθλο ή μάλλον δικαιούσαι αρκετές σελίδες ενός βιβλίου, εκτός αν απαντήσεις και στις υπόλοιπες ερωτήσεις, οπότε θα το κερδίσεις ολόκληρο.
    Εύγε Μιχάλη!! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η εργασία του 3ου γ/σιου Θέρμης http://vimeo.com/25764757

    ΑπάντησηΔιαγραφή