ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ-ΑΝΑΦΟΡΕΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
βιβλίων που η θεματική τους άπτεται με τον έναν
ή τον άλλον τρόπο στον ευρύτερο χώρο
των Μαθηματικών, της Λογοτεχνίας, της Φιλοσοφίας
και όχι μόνο...
Προβληματισμοί μέσα κι έξω από τη σχολική τάξη
Θέσεις/αντιθέσεις/ αντιπαραθέσεις με στόχο τις συνθέσεις
:)
Πώς γίνεται από το 1984 να εντοπίζουμε τα ίδια λάθη και τις ίδιες παγκόσμιας εμβέλειας κακοτοπιές στη διδασκαλία των μαθηματικών και παρόλα αυτά να μην έχουμε αλλάξει τον τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών; Για μένα είναι προφανές ότι δεν μπορεί να φταίνε όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως του χρόνου και της γεωγραφίας, που κάνουν τα ίδια λάθη. Θεωρώ πως αν πρέπει να αναζητήσουμε τι φταίει που οι μαθητές μας δεν τα καταφέρνουν με αυτούς τους αλγκεβρικούς χειρισμούς, είναι η διδασκαλία - η οποία στο πέρασμα του χρόνου έχει παραμείνει αναλλοίωτη. Για μένα είναι προφανές ότι η μετωπική διδασκαλία, η διδασκαλία σεμιναριακού τύπου, που ο καθηγητής ενημερώνει τους μαθητές για τις μαθηματικές κατακτήσεις του ανθρώπινου γένους έχει αποτύχει. Πιστεύω ότι οι μαθητές όταν διδάσκονται με αυτόν τον τρόπο δεν πείθονται ότι τα γνωστικά σχήματα που κουβαλούν δεν λειτουργούν, ότι πρέπει να τα εγκαταλείψουν και να αναζητήσουν νέα. Κι αυτό γιατί τα γνωστικά τους σχήματα δεν κλονίζονται στο σχολείο. Πώς να γίνει εξάλλου κάτι τέτοιο, όταν οι μαθητές δεν εμπλέκονται στην παραγωγή νέας γνώσης, την επανανακάλυψη και την αντιμετώπιση πραγματικών προβλημάτων που είναι σχετικά με τους/τις ίδιους/ες. Καλημέρα
Καλησπέρα Κώστα! Συμφωνώ σχεδόν με όσα λες στο θέμα της διδασκαλίας. (Τα λάθη που αναφέρει ο Balacheff είναι καταγεγραμμένα σε έρευνα του 1909-1910, άρα είναι ακόμη χειρότερα τα πράγματα, αφού προχωρούν πιο πίσω στον χρόνο..)
Συμπληρωματικά, όμως και για να επανέλθω στην εποχή μας, να πω ότι σε μια εισήγηση που παρακολούθησα στα πλαίσια της Μαθηματικής Εβδομάδας, για την έρευνα που υλοποίησαν ο Θ. Κωφός, σχολικός σύμβουλος των μαθηματικών στην Πιερία, και οι συνεργάτες του, διαπιστώθηκε πως το 68% των μαθητών στην Α΄ Λυκείου δεν κατείχε τις στοιχειώδεις γνώσεις των μαθηματικών. Πέρα από το ότι δεν πρέπει να διδάσκονται τα μαθηματικά μετωπικά, θα έλεγα, λοιπόν, ότι αυτά τα μαθηματικά που διδάσκουμε δεν θα έπρεπε να διδάσκονται σε όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά. Η άλγεβρα και απαιτήσεις έχει και δεν είναι από τα άμεσα χρειαζούμενα μαθηματικά στον κάθε πολίτη της κοινωνίας! Έλεος δηλαδή. Αυτό δε που με στεναχωρεί και σαν σκέψη μόνο είναι το εξής: Θα αξιολογούμαστε για τις επιδόσεις των μαθητών μας; Όλων; Κι αυτών που δεν ανοίγουν βιβλίο, ούτε αυτοί ούτε οι πρόγονοί τους εδώ και ν γενιές, επειδή θεωρούν ότι τα "γράμματα" βλάπτουν σοβαρά την υγεία; Πιθανόν να έχω ξεφύγει από το θέμα, αλλά οι "γενικεύσεις" είναι πολύ επικίνδυνες...
Πολύ καλό!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ!
Διαγραφή(θέλω να ελπίζω πως θα προκαλέσει διάλογο..)
Πώς γίνεται από το 1984 να εντοπίζουμε τα ίδια λάθη και τις ίδιες παγκόσμιας εμβέλειας κακοτοπιές στη διδασκαλία των μαθηματικών και παρόλα αυτά να μην έχουμε αλλάξει τον τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών; Για μένα είναι προφανές ότι δεν μπορεί να φταίνε όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως του χρόνου και της γεωγραφίας, που κάνουν τα ίδια λάθη. Θεωρώ πως αν πρέπει να αναζητήσουμε τι φταίει που οι μαθητές μας δεν τα καταφέρνουν με αυτούς τους αλγκεβρικούς χειρισμούς, είναι η διδασκαλία - η οποία στο πέρασμα του χρόνου έχει παραμείνει αναλλοίωτη. Για μένα είναι προφανές ότι η μετωπική διδασκαλία, η διδασκαλία σεμιναριακού τύπου, που ο καθηγητής ενημερώνει τους μαθητές για τις μαθηματικές κατακτήσεις του ανθρώπινου γένους έχει αποτύχει. Πιστεύω ότι οι μαθητές όταν διδάσκονται με αυτόν τον τρόπο δεν πείθονται ότι τα γνωστικά σχήματα που κουβαλούν δεν λειτουργούν, ότι πρέπει να τα εγκαταλείψουν και να αναζητήσουν νέα. Κι αυτό γιατί τα γνωστικά τους σχήματα δεν κλονίζονται στο σχολείο. Πώς να γίνει εξάλλου κάτι τέτοιο, όταν οι μαθητές δεν εμπλέκονται στην παραγωγή νέας γνώσης, την επανανακάλυψη και την αντιμετώπιση πραγματικών προβλημάτων που είναι σχετικά με τους/τις ίδιους/ες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα
Καλησπέρα Κώστα!
ΔιαγραφήΣυμφωνώ σχεδόν με όσα λες στο θέμα της διδασκαλίας.
(Τα λάθη που αναφέρει ο Balacheff είναι καταγεγραμμένα σε έρευνα του 1909-1910, άρα είναι ακόμη χειρότερα τα πράγματα, αφού προχωρούν πιο πίσω στον χρόνο..)
Συμπληρωματικά, όμως και για να επανέλθω στην εποχή μας, να πω ότι σε μια εισήγηση που παρακολούθησα στα πλαίσια της Μαθηματικής Εβδομάδας, για την έρευνα που υλοποίησαν ο Θ. Κωφός, σχολικός σύμβουλος των μαθηματικών στην Πιερία, και οι συνεργάτες του, διαπιστώθηκε πως το 68% των μαθητών στην Α΄ Λυκείου δεν κατείχε τις στοιχειώδεις γνώσεις των μαθηματικών.
Πέρα από το ότι δεν πρέπει να διδάσκονται τα μαθηματικά μετωπικά, θα έλεγα, λοιπόν, ότι αυτά τα μαθηματικά που διδάσκουμε δεν θα έπρεπε να διδάσκονται σε όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά. Η άλγεβρα και απαιτήσεις έχει και δεν είναι από τα άμεσα χρειαζούμενα μαθηματικά στον κάθε πολίτη της κοινωνίας! Έλεος δηλαδή.
Αυτό δε που με στεναχωρεί και σαν σκέψη μόνο είναι το εξής: Θα αξιολογούμαστε για τις επιδόσεις των μαθητών μας; Όλων;
Κι αυτών που δεν ανοίγουν βιβλίο, ούτε αυτοί ούτε οι πρόγονοί τους εδώ και ν γενιές, επειδή θεωρούν ότι τα "γράμματα" βλάπτουν σοβαρά την υγεία;
Πιθανόν να έχω ξεφύγει από το θέμα, αλλά οι "γενικεύσεις" είναι πολύ επικίνδυνες...
Χαιρετώ τη Μυτιλήνη!