ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
"ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ"
Τετάρτη 28 Νοεμβρίου 2007
«Διδασκαλία με δραστηριότητες, διαθεματικότητα και «αξιοποίηση» της ιστορίας των μαθηματικών στα νέα βιβλία του Γυμνασίου» με εισηγητή τον σχολικό σύμβουλο Μαθηματικών Γιάννη Θωμαϊδη και «Μια πρόταση αξιοποίησης ενός ιστορικού σημειώματος από τα νέα βιβλία του Γυμνασίου» με εισηγήτρια τη μαθηματικό Κατερίνα Καλφοπούλου, εκπρόσωπο της εταιρίας «Θαλής και Φίλοι», ήταν τα θέματα που προσεγγίστηκαν σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ στις 8.30 στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ροδόπης. Η εκδήλωση είχε σαν στόχο να πλησιάσει τα νέα σχολικά βιβλία του Γυμνασίου και να προβληματίσει τους εκπαιδευτικούς γύρω από μια εναλλακτική πρόταση διδασκαλίας των μαθηματικών.
Η κ. Καλφοπούλου λίγες ώρες πριν μίλησε για το αντικείμενο της εισήγησής της στην εκπομπή «Βομβιστές Δυτικών Προαστίων» για το «ιστορικό σημείωμα» και το πώς λειτουργεί στη διαδικασία της διδασκαλίας των μαθηματικών. Εξήγησε ότι η εκδήλωση αφορά τους εκπαιδευτικούς τόσο της Α/θμιας όσο και της Β/θμιας εκπαίδευσης.
Η εισήγησή της ασχολήθηκε με τις προτάσεις που κάνει η ομάδα «Θαλής και Φίλοι» για μια εναλλακτική προσέγγιση των μαθηματικών και γενικότερα των θετικών επιστημών, μέσα από αφηγηματικές διαδικασίες. Η κ. Καλφοπούλου μίλησε για τα σχολικά σημειώματα και τη νέα τάση που επικρατεί στα σχολικά βιβλία και ξεκίνησε από τα βιβλία του Γυμνασίου. «Τα ιστορικά σημειώματα, που ήταν μέχρι τώρα στο τέλος κάθε κεφαλαίου, μπαίνουν μέσα στην ύλη και διοργανώνονται δραστηριότητες γύρω από αυτά. Καλούμαστε, επομένως, να διδάξουμε μ’ ένα τρόπο τελείως διαφορετικό.
Τα ιστορικά σημειώματα που υπάρχουν ανά βιβλίο, ανά κεφάλαιο, ορισμένες φορές ανά παράγραφο μας δίνουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε τα μαθηματικά όχι μόνο με το φορμαλιστικό τρόπο, αλλά να τα δούμε μέσα από την ιστορία και τη φιλοσοφία τους».
Αλλαγές χωρίς επιμόρφωση
Η ένταξη των ιστορικών σημειωμάτων στην ύλη ισχύει από τη φετινή χρονιά, αλλά δεν έγινε κάποια επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς προκειμένου να προετοιμαστούν για την αλλαγή. «Δυστυχώς, δεν έχουμε παρόμοια επιμόρφωση, πρώτα γίνονται οι αλλαγές και στη συνέχεια τρέχουμε να προλάβουμε. Ωστόσο, η ομάδα «Θαλής και Φίλοι», δραστηριοποιείται από το 2005 γύρω από παρόμοια θέματα, γι’ αυτό και όσοι μετέχουν είχαν την ευκαιρία μέσα από συνέδρια να τύχουν επιμόρφωσης. Τώρα γίνεται μια γενικότερη προσπάθεια μέσα από εκδηλώσεις και εισηγήσεις να προσεγγίσουμε το θέμα».
Μέχρι στιγμής δεν έχουν αποτυπώσει τις θέσεις των μαθηματικών για την αλλαγή που έγινε στα βιβλία, αλλά σε γενικές γραμμές εντοπίζονται κάποιες δυσκολίες. Η κ. Καλφοπούλου ανέφερε ότι το Πάσχα θα δοθούν στους καθηγητές κάποιες παρατηρήσεις. Έδωσε ένα παράδειγμα για το ρόλο του ιστορικού σημειώματος, μέσα από το βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου. «Στη σελ. 17 το βιβλίο έχει ένα ιστορικό σημείωμα αφιερωμένο στον Καρλ Φρίντριχ Γκάους, το οποίο περιγράφει ένα πρόβλημα που έλυσε ο επονομαζόμενος πρίγκιπας των μαθηματικών σε ηλικία Δημοτικού. Μέσα από αυτό το σημείωμα και με τα λαθάκια που έχει μπορούμε να ασχοληθούμε με μαθηματικές δραστηριότητες αλλά και με άλλα επιτεύγματα του πρίγκιπα των μαθηματικών, όπως η αστρονομία, η χαρτογραφία κι όλα αυτά μέσα από απλά βιβλία μαθηματικής λογοτεχνίας τα οποία μπορούμε να διαβάζουμε σε λέσχες ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας που θέλουμε να διοργανώσουμε στα σχολεία».
Η κ. Καλφοπούλου τόνισε ότι τα ιστορικά σημειώματα είναι απαραίτητα στη διδασκαλία μια και τα μαθηματικά δεν είναι μόνο εξισώσεις. «Θα πρέπει να βλέπουμε τα μαθηματικά στην πορεία τους, στην εξέλιξή τους με την ιστορία και τη φιλοσοφία τους. Αυτό που θα πρέπει, όμως, να δούμε όλοι από κοινού είναι ο τρόπος με τον οποίο θ’ αξιοποιήσουμε τα σημειώματα».
Οι μαθητές δεν είναι προς το παρόν εξοικειωμένοι με τα ιστορικά σημειώματα και τους φαίνεται περίεργο να μιλούν για ιστορία την ώρα των μαθηματικών.
Μαρία Αμπατζή
Η κ. Καλφοπούλου λίγες ώρες πριν μίλησε για το αντικείμενο της εισήγησής της στην εκπομπή «Βομβιστές Δυτικών Προαστίων» για το «ιστορικό σημείωμα» και το πώς λειτουργεί στη διαδικασία της διδασκαλίας των μαθηματικών. Εξήγησε ότι η εκδήλωση αφορά τους εκπαιδευτικούς τόσο της Α/θμιας όσο και της Β/θμιας εκπαίδευσης.
Η εισήγησή της ασχολήθηκε με τις προτάσεις που κάνει η ομάδα «Θαλής και Φίλοι» για μια εναλλακτική προσέγγιση των μαθηματικών και γενικότερα των θετικών επιστημών, μέσα από αφηγηματικές διαδικασίες. Η κ. Καλφοπούλου μίλησε για τα σχολικά σημειώματα και τη νέα τάση που επικρατεί στα σχολικά βιβλία και ξεκίνησε από τα βιβλία του Γυμνασίου. «Τα ιστορικά σημειώματα, που ήταν μέχρι τώρα στο τέλος κάθε κεφαλαίου, μπαίνουν μέσα στην ύλη και διοργανώνονται δραστηριότητες γύρω από αυτά. Καλούμαστε, επομένως, να διδάξουμε μ’ ένα τρόπο τελείως διαφορετικό.
Τα ιστορικά σημειώματα που υπάρχουν ανά βιβλίο, ανά κεφάλαιο, ορισμένες φορές ανά παράγραφο μας δίνουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε τα μαθηματικά όχι μόνο με το φορμαλιστικό τρόπο, αλλά να τα δούμε μέσα από την ιστορία και τη φιλοσοφία τους».
Αλλαγές χωρίς επιμόρφωση
Η ένταξη των ιστορικών σημειωμάτων στην ύλη ισχύει από τη φετινή χρονιά, αλλά δεν έγινε κάποια επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς προκειμένου να προετοιμαστούν για την αλλαγή. «Δυστυχώς, δεν έχουμε παρόμοια επιμόρφωση, πρώτα γίνονται οι αλλαγές και στη συνέχεια τρέχουμε να προλάβουμε. Ωστόσο, η ομάδα «Θαλής και Φίλοι», δραστηριοποιείται από το 2005 γύρω από παρόμοια θέματα, γι’ αυτό και όσοι μετέχουν είχαν την ευκαιρία μέσα από συνέδρια να τύχουν επιμόρφωσης. Τώρα γίνεται μια γενικότερη προσπάθεια μέσα από εκδηλώσεις και εισηγήσεις να προσεγγίσουμε το θέμα».
Μέχρι στιγμής δεν έχουν αποτυπώσει τις θέσεις των μαθηματικών για την αλλαγή που έγινε στα βιβλία, αλλά σε γενικές γραμμές εντοπίζονται κάποιες δυσκολίες. Η κ. Καλφοπούλου ανέφερε ότι το Πάσχα θα δοθούν στους καθηγητές κάποιες παρατηρήσεις. Έδωσε ένα παράδειγμα για το ρόλο του ιστορικού σημειώματος, μέσα από το βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου. «Στη σελ. 17 το βιβλίο έχει ένα ιστορικό σημείωμα αφιερωμένο στον Καρλ Φρίντριχ Γκάους, το οποίο περιγράφει ένα πρόβλημα που έλυσε ο επονομαζόμενος πρίγκιπας των μαθηματικών σε ηλικία Δημοτικού. Μέσα από αυτό το σημείωμα και με τα λαθάκια που έχει μπορούμε να ασχοληθούμε με μαθηματικές δραστηριότητες αλλά και με άλλα επιτεύγματα του πρίγκιπα των μαθηματικών, όπως η αστρονομία, η χαρτογραφία κι όλα αυτά μέσα από απλά βιβλία μαθηματικής λογοτεχνίας τα οποία μπορούμε να διαβάζουμε σε λέσχες ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας που θέλουμε να διοργανώσουμε στα σχολεία».
Η κ. Καλφοπούλου τόνισε ότι τα ιστορικά σημειώματα είναι απαραίτητα στη διδασκαλία μια και τα μαθηματικά δεν είναι μόνο εξισώσεις. «Θα πρέπει να βλέπουμε τα μαθηματικά στην πορεία τους, στην εξέλιξή τους με την ιστορία και τη φιλοσοφία τους. Αυτό που θα πρέπει, όμως, να δούμε όλοι από κοινού είναι ο τρόπος με τον οποίο θ’ αξιοποιήσουμε τα σημειώματα».
Οι μαθητές δεν είναι προς το παρόν εξοικειωμένοι με τα ιστορικά σημειώματα και τους φαίνεται περίεργο να μιλούν για ιστορία την ώρα των μαθηματικών.
Μαρία Αμπατζή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου