Χθες, Σάββατο 23 Ιουνίου, με τη θερμοκρασία να ξεπερνά τους 36 βαθμούς Κελσίου, αλλά, λόγω της υψηλής υγρασίας, να προκαλεί αίσθηση 40 και βάλε βαθμών, μαζευτήκαμε από νωρίς το πρωί στην αίθουσα πολλαπλών τελετών του 1ου Γυμνασίου Συκεών, το οποίο φιλοξενούσε και φέτος το Μαθηματικό μας Πανηγύρι!
Το Μαθηματικό Πανηγύρι, για όσους ακόμη δεν το γνωρίζουν, είναι μια μαθητική γιορτή που διοργανώνει η ομάδα Θαλής+Φίλοι και είναι αφιερωμένη στις σχολικές λέσχες ανάγνωσης, όπως αυτές λειτούργησαν σύμφωνα με την πρόταση και τα πρότυπα της ομάδας Θ+Φ, από το 2006 και μετά.
Αν και η ομάδα Θαλής+Φίλοι όπως και οι δραστηριότητές της έχουν γίνει πλέον ευρέως γνωστές, στην έναρξη της ημερίδας έγινε μια σύντομη ιστορική αναδρομή ως προς το "πώς", το "πού" και το "γιατί" αυτής της μαθητικής γιορτής, στην οποία με μοναδικό τρόπο συνδυάζεται η φιέστα με τα μαθηματικά. (Για να παρακολουθήσετε τη σύντομη ιστορική αναδρομή πατσήτε εδώ)
Στο φετεινό μας Μαθηματικό Πανηγύρι το θέατρο, το τραγούδι κι ο χορός απέδωσαν τα πολλά πρόσωπα του βλοσυρού, πλην διαχρονικού και σπουδαίου μαθηματικού, του γνωστού σε όλους θείου Πέτρου, που είναι ιδιαίτερα αγαπητός στις λέσχες ανάγνωσης.
Ο κινηματογράφος συνδιαλέχθηκε με τα τέσσερα χρώματα του καλοκαιριού και τον αγαπημένο μαθηματικό τύπου του καθηγητή, ενώ ο κακόντελος ινδός μαθηματικός Ραμάνουτζαν αποτέλεσε το θέμα ενός εκπαιδευτικού δράματος. Τέλος, για πρώτη φορά φέτος, στο πανηγύρι παρουσιάστηκαν ερευνητικές εργασίες, που με επιμέλεια υλοποίησαν οι μαθητές της Α' Λυκείου στο σχολικό τους πρόγραμμα, σύμφωνα με το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών!
Και παρόλο που, όπως ήδη είπα, η υψηλή θερμοκρασία μας ταλαιπώρησε απερίγραπτα, η ημερίδα μας ολοκληρώθηκε, τουλάχιστον στο πρώτο μέρος της, χωρίς καμιά παρέγκλιση από το πρόγραμμά της.
1ο Γυμνάσιο Συκεών |
2ο Γυμνάσιο Θέρμης |
Γυμνάσιο Καλλιθέας |
3ο Γυμνάσιο Θέρμης |
Ρουτ, Ερατώ, Έρωτας, σε μια αιώνια αναζήτηση της γνώσης και της αλήθειας.
Με την αναζήτηση της αλήθειας και τη διερεύνηση των πιθανών λόγων που εμπόδισαν τους μαθηματικούς να ασχοληθούν νωρίτερα με την ποσοτικοποίηση της πιθανότητας συνέχισε ο Τεύκρος Μιχαηλίδης, στην ομιλία του "Μαντική, τζόγος και μαθηματικά". Σας συνιστώ, αν ανεβεί στο διαδίκτυο, να τη δείτε, επειδή πέρα από την πολυθεματική της προσέγγιση, η ιδιαιτερότητα της ομιλίας είναι η μέθοδος που ακολουθεί ...
Μετά από ένα σύντομο διάλειμμα για φαγητό, το πρόγραμμα συνεχίστηκε με την παρουσίαση του Εκπαιδευτικού Δράματος, που υλοποίησαν στο 19ο Λύκειο Θεσσαλονίκης.
Βασισμένοι στο βιβλίο του Robert Kanikel, "Ραμανουτζάν, ο ινδός μαθηματικός", από τις εκδόσεις Τραυλός, δυο καθηγήτριες και μια ομάδα μαθητών έδρασαν, αυτενέργησαν, προβληματίστηκαν και ανέπτυξαν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη, με μεθόδους που δεν προβλέπονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών..
Οι μαθητές όμως που συμμετείχαν στο δράμα, χθες βρίσκονταν ήδη στις κατασκηνώσεις τους, οπότε όλο το πλαίσιο της δουλειάς τους παρουσιάστηκε από τη συντονίστρια καθηγήτρια Χ. Ζουρνά, η οποία πολύ ευχαρίστως, όπως μας δήλωσε θα ενημέρωνε οποιονδήποτε ενδιαφέρεται για το Εκπαιδευτικό Δράμα.
Δημοσιεύω την πρώτη και την τελευταία διαφάνεια της παρουσίασης, ώστε, αν θέλετε, μέσω εμού να επικοινωνήσετε με την κα Ζουρνά, και να δοκιμάσετε μια ανάλογη δραστηριότητα στο σχολείο σας.
ΓΕ.Λ. Πεύκων |
Από το ΓΕ.Λ. Πεύκων, που είχε σειρά σύμφωνα με το πρόγραμμα, βρισκόταν ήδη ανάμεσά μας τρεις μαθητές, συγκεκριμένα βρισκόταν δυο μαθήτριες και ένας μαθητής, και περίμεναν να προβάλουν την ταινία τους, με τίτλο "4 τρόποι για να παρουσιάσουμε ένα βιβλίο", βασισμένη στο βιβλίο του Τεύκρου Μιχαηλίδη "τα τέσσερα χρώματα του καλοκαιριού". Η πρωτοτυπία της ταινίας, πέρα από το ότι είχε όντως τέσσερα διακριτά μέρη, ήταν ότι στο ένα μέρος μιλούσαν οι μαθητές για το βιβλίο, στο άλλο μιλούσαν οι καθηγητές για το βιβλίο και στο άλλο μιλούσε ο συγγραφέας για το βιβλίο του. Μαντεύετε ποιος μιλούσε για το βιβλίο στο τέταρτο μέρος της ταινίας; :)
1ο ΓΕ.Λ Ανατόλια |
Και το δεύτερο μέρος της γιορτής έκλεισε με την καθόλα επιστημονική παρουσίαση της εργασίας του μαθητή Βαγγέλη Χασάπη, από το 1ο ΓΕ.Λ. Ανατόλια. Συμμετρία, φ, π, μουσική, φράκταλ, και ανεξάντλητο μεράκι από τον νεαρό, εκκολαπτόμενο επιστήμονα, ροκάνισαν και τον προβλεπόμενο χρόνο για το σύντομο διάλειμμα, πριν περάσουμε στο τρίτο μέρος των σχολικών παρουσιάσεων.
Στο σημείο αυτό, τα αποτελέσματα της ιδιαίτερα υψηλής θερμοκρασίας έγιναν πλέον εμφανέστατα, όχι μόνο στα κάθιδρα πρόσωπα όλων μας και στη δυσκολία με την οποία αναπνέαμε, αλλά και στις απουσίες που μετρούσαμε, αφού οι μαθητές των δύο από τα τρία σχολεία που είχαν δηλώσει συμμετοχή, για τις παρουσιάσεις των project, είχαν δραπετεύσει, πιθανότατα σε κάποιες παραλίες, δίχως να αφήσουν εκπροσώπους τους στην πόλη, για να παρουσιαστεί τη δουλειά τους στο Μαθηματικό Πανηγύρι! Κατέφτασαν μόνο οι οκτώ μαθητές από το 1ο ΓΕ.Λ. Νεάπολης κι ενώ ο υδράργυρος είχε χτυπήσει κόκκινο, περάσαμε στο τρίτο και τελευταίο μέρος των παρουσιάσεων, με τις δύο τετραμελείς ομάδες που εκπροσωπούσαν το project 4, του πρώτου και δεύτερου τετραμήνου που υλοποιήσαμε μαζί στα πλαίσια των ερευνητικών εργασιών.
project 4b |
project 4a |
Στο σημείο αυτό οι παρουσιάσεις τελείωσαν! Ήρθε η ώρα για το διασκεδαστικό Παιχνίδι Γνώσεων!
Οι τρεις τριμελείς ομάδες που συμμετείχαν, 3ο Γυμνάσιο Θέρμης, ΓΕ.Λ. Πεύκων και 1ο ΓΕ.Λ Νεάπολης, με κλήρωση πήραν τις θέσεις Α, Β και Γ, αντίστοιχα και όλα ήταν έτοιμα για να αρχίσουμε..
Τα παιδιά απάντησαν σε εξήντα συνολικά ερωτήσεις επί παντός του επιστητού, που διατυπώνονταν και σχολιάζονταν με ιδιαίτερο χιούμορ και υποκριτική τέχνη από τον Τεύκρο Μιχαηλίδη, που ξέρει να κρατά αμείωτο τόσο το ενδιαφέρον όσο και το κέφι όλων μας, είτε συμμετέχουμε στο παιχνίδι είτε σημειώνουμε το σκορ είτε απλά παρακολουθούμε τους άλλους, αν και σε ένα τόσο ζωντανό παιχνίδι είναι πρακτικά αδύνατον να μένει κανείς απλός παρατηρητής, χωρίς να ψιθυρίζει, να ρωτά να σχολιάζει και κυρίως να γελά... Αμφιβάλλετε; Αν ναι, σας προκαλώ να απαντήσετε στην ακόλουθη ερώτηση:
Το βρήκατε; Περιμένω απάντηση :). Τα παιδιά το απάντησαν σωστά και κέρδισαν 3 βαθμούς...
Αλλά αυτό που κέρδισαν κυρίως ήταν η ίδια η συμμετοχή, η εμπειρία, η ψυχαγωγία και σίγουρα τα έπαθλα, αφού στο τέλος
όλοι οι διαγωνιζόμενοι είχαν ως έπαθλο ένα βιβλίο από τις εκδόσεις
Τραυλός, με μόνη διαφορά πως η ομάδα που ήρθε πρώτη διάλεξε πριν από τις δύο άλλες τα βιβλία που ήθελε να πάρει, η δεύτερη ομάδα διάλεξε πριν από την
τρίτη και η τρίτη ομάδα πήρε όποια βιβλία είχαν περισσέψει... :) Πάντως είμασταν όλοι γελαστοί και χαρούμενοι, ευχηθήκαμε ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ και
φυσικά ανανεώσαμε το ραντεβού μας για την επόμενη σχολική χρονιά, με καινούριες λέσχες ανάγνωσης και με φρέσκες ιδέες για ερευνητικές εργασίες ...
Φτάνει να είμαστε καλά
ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Κατερινάκι, λυπάμαι πολύ που το χάσαμε (ετοιμαστήκαμε να ρθούμε η γνωστή τετράδα από Ξάνθη) αλλά μας έχει ξεκάνει αυτή η παρατεταμένη ζέστη...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤου χρόνου θα είμαστε εκεί.
Καλό καλοκαίρι
Κατερίνα Καρατζιά
Η απουσία της τετράδας έγινε αισθητή..
ΔιαγραφήΕλπίζω του χρόνου να είμαστε όλοι καλά, να το επαναλάβουμε και να έχουμε συμμετοχές από Ξάνθη και Κομοτηνή :)
Χαιρετίσματα πολλά
Να είσαστε όλες καλά
Αααα συγχαρητήρια για το φετινό Μαθηματικό Πανηγύρι. Απ΄ότι φαίνεται από την περιγραφή σου ήταν και πάλι εξαιρετικά ενδιαφέρον.
ΔιαγραφήΕυχαριστούμε πολύ!
ΔιαγραφήΗ αλήθεια είναι ότι, επειδή κουράστηκα πολύ, σκέφτηκα να κάνω ένα διάλειμμα για του χρόνου, αλλά όταν μου λέτε πως στο επόμενο Μαθηματικό Πανηγύρι θα συμμετέχετε δεν έχω παρά να αρχίσω από τώρα τη διοργάνωσή του :)
Την Κομοτηνή να την υπολογίζετε σίγουρα. Μετά από 3 συνεχείς απουσίες δικαιούμασταν ένα... ρεπό φέτος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνδρέα, φαντάζομαι πως εννοείς "Μετά από 3 συνεχείς παρουσίες"
Διαγραφήγιατί πράγματι σημειώσατε τρεις συνεχείς παρουσίες και μάλιστα στο σύντομο καλωσόρισμα που έκανα, σας αναφέρω και ... όχι μόνο :)))
Θα το ανεβάσω σε video και θα το δεις.
Συγχαρητήρια σε όλες τις ομάδες που πήραν φέτος μέρος στο ΜΠ. Αυτό που παρατηρώ (και με ιδιαίτερη χαρά) είναι πόσο μεγάλη πρόοδος συντελείται από χρονιά σε χρονιά. Μπράβο σε όλες και όλους!
ΑπάντησηΔιαγραφή