Σάββατο, 19 Μαρτίου 2011

"ΜΕ ΕΝΑ ΝΑΙ Η ΕΝΑ ΟΧΙ ΑΠΑΝΤΗΣΤΕ ΜΟΥ, ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ?"

    geo είπε...
ΕΙΧΑ ΑΚΟΥΣΕΙ ΣΕ ΣΕ ΕΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΟΤΙ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΙΟ ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΑΠΟΚΛEΙΣΕΙΣ ΑΤΟΜΑ!!!!!!  ΜΕ ΕΝΑ ΝΑΙ Η ΕΝΑ ΟΧΙ ΑΠΑΝΤΗΣΤΕ ΜΟΥ, ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΓΑ ΟΛΟΥΣ??????      

Το παραπάνω σχόλιο  άφησε, πριν λίγες μέρες, ένας blogger με το όνομα geo σε μια παλιότερη ανάρτησή μου με τίτλο "Αν μάθω Μαθηματικά θα σώσω τον κόσμο;"!! 
Με ξάφνιασε το περιεχόμενο, αλλά κυρίως το ύφος του σχολίου!
"Με ένα ναι ή ένα όχι, μπορεί κάποιος να απαντήσει σε μια τέτοια ερώτηση;" αναρωτήθηκα κι άρχισα να σκέφτομαι σε ποιο βαθμό είναι αληθές αυτό που ο geo είχε ακούσει στο σεμινάριο, πως τα Μαθηματικά δηλαδή αποτελούν τον πιο σύντομο τρόπο για να αποκλείσεις άτομα! 
Τα Μαθηματικά αναμφιβόλως διαχρονικά χρησιμοποιούνται ως κριτήριο επιλογής, αλλά είναι ο πιο σύντομος τρόπος αποκλεισμού; Αν δηλαδή το κριτήριο επιλογής δεν είναι τα Μαθηματικά, αλλά η δεξιότητα, ας πούμε, στο παίξιμο του φαγκότο ή η καλή γνώση της ιαπωνικής, δεν θα είχαμε και πάλι ένα αποτελεσματικότατο τρόπο αποκλεισμού της ευρύτατης μάζας των ατόμων; Σίγουρα θα είχαμε! Πόσους γνωρίζετε να μιλούν την ιαπωνική και πόσους  άλλους να παίζουν φαγκότο;
Προσωπικά γνωρίζω έναν που κάνει το ένα και έναν που κάνει το άλλο, χωρίς να  έχω στον κύκλο των γνωστών μου κάποιον που κάνει και τα δύο ταυτόχρονα! Άρα αν εγώ για κάποιους λόγους ήθελα κάποτε να αποκλείσω τους πάντες από κάτι, θα έθετα ως προϋπόθεση για την επιλογή μου: το άτομο να μιλά την ιαπωνική ΚΑΙ να παίζει φαγκότο!
Όλα αυτά μου θύμισαν εκείνα τα παιδικά παραμύθια στα οποία  ο βασιλιάς προκειμένου  να επιλέξει το πριγκιπόπουλο που θα παντρευτεί την πολυαγαπημένη του κόρη, καλεί τους νεαρούς πρίγκιπες να περάσουν από κάποια δοκιμασία..
Τι είναι αυτό που καθορίζει τη δοκιμασία επιλογής και προσδιορίζει  τα εκάστοτε κριτήρια;
Είναι οι κοινωνικές δομές, οι πολιτικές επιδιώξεις, οι οικονομικές πολιτικές.. Μήπως είναι οι πρακτικές ενός γραμματισμού που διαμορφώνεται για να διαμορφώσει το πλαίσιο εκείνο μέσα στο οποίο εξυπηρετείται η κυρίαρχη ιδεολογία; Ή μήπως  οι ανάγκες ενός παραμυθιού;
Ενός παραμυθιού που, όπως συμβαίνει στα περισσότερα παραμύθια,  οδηγεί όσους δεν κατάφεραν να περάσουν τη δοκιμασία σε έναν αποκλεισμό που αγγίζει τα όρια της τιμωρίας και της αποδιοπομπής...

Ναι, τελικά τα Μαθηματικά αποτελούν διαχρονικά όχι ένα κριτήριο επιλογής, αλλά έναν τρόπο αποκλεισμού, και γι' αυτό μάλλον αντιμετωπίζονται σαν ένας  μπαμπούλας των μαθητικών μας χρόνων!
Οι  μαθηματικοί,  λέγοντας σε κάποιον ενήλικα την επαγγελματική τους ιδιότητα,  τις περισσότερες φορές εισπράττουν μιαν  απάντηση σαν κι αυτή: "ωχ!! το χειρότερό μου μάθημα στο σχολείο!".
Και ενώ κανένας ποτέ δεν θα δήλωνε "περήφανος"  για την ανεπάρκειά του στην ελληνική γλώσσα ή ακόμη και στην αγγλική, συχνά ακούμε , ανεξάρτητα από το -υψηλό ενδεχομένως- μορφωτικό  επίπεδο του ομιλούντα, ομολογίες όπως: "είμαι σκράπας στα Μαθηματικά!", με ύφος που αποσκοπεί στο να κερδίσει την συμπάθεια!! Που τελικά την κερδίζει...
Για ποιο λόγο νιώθει κανείς συμπάθεια για έναν μαθηματικοπαθούντα, κατά τη μαθητική του θητεία, ενήλικα; Ακόμη κι αν αυτός ο μαθηματικοπαθούντας είναι ο Δήμαρχος που χαιρετίζει μιαν εκδήλωση Μαθηματικών, που φιλοξενείται στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου του;
(μου έχει τύχει κατ' επανάληψη :))..)

Τα ερωτήματα που γεννάει το ερώτημα το geo είναι απίστευτα πολλά κι ο χρόνος μου ελάχιστος.
Αφήνω το θέμα ανοιχτό, καταλήγοντας προς το παρόν στο συμπέρασμα πως, ναι, τα Μαθηματικά είναι για όλους!  Είναι γι' αυτούς που τα αγαπούν και τα σπουδάζουν, γι' αυτούς που τα χρησιμοποιούν στη δουλειά τους ή στην καθημερινή τους πρακτική, οι οποίοι δεν ταυτίζονται κατ' ανάγκη με όσους τα σπουδάζουν! Είναι γι' αυτούς που τα διδάσκουν και γι' αυτούς που τα ερευνούν διευρύνοντας τις θεωρητικές, επιστημονικές, τεχνολογικές γνώσεις, μεθοδολογίες και δυνατότητες του πολιτισμού μας, αλλά είναι και γι' αυτούς που τα φοβούνται και αποζητούν, λόγω αυτού του φόβου, τη συμπάθεια των υπολοίπων!!
Είναι τόσο πολιπρισματικό και πολυδιάστατο το πεδίο των Μαθηματικών που ο καθένας μας με κάποιον υποκειμενικό τρόπο σίγουρα τα αξιοποιει!
Και αναμφιβόλως όλοι μας -αντικειμενικά- απολαμβάνουμε τα τεχνολογικά τους επιτεύγματα!! :)

11 σχόλια:

  1. .στην αρχή νόμισα ότι Geo = θεωρητικής
    σχολής ..μετά όμως είδα το blog του και είναι μαθηματικής κατεύθυνσης.. (άρα άλλος ένας
    συνeπιβάτης στα υπόψη...και αντιστρέφοντας το ερώτημα..
    κάνει ο Geo ή το ύφος του για μας? :-)

    επιπλέον το Ερώτημα " Είναι για όλους?" πάει και στο
    τίτλο σου..."Αν μάθω μαθηματικά, θα σώσω τον κόσμο?"
    και ..έχει κοινωνικό νόημα το Logicomix, η εκλαίκευση κτλ..κτλ..κτλ...

    Υ.Γ.
    όλο καινούργιες γνωριμίες γευόμαστε σε αυτό το Θεσσαλονίκειο ιστότοπο..δε σταματά να μας εκπλήσσει..:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν είμαστε λίγοι εμείς που ορκιστήκαμε στον εαυτό μας και στον επαγγελματισμό μας, να κάνουμε τα Μαθηματικά να είναι για όλους. Και πολλοί από εμάς επικοινωνούμε με αυτήν την όαση των blogs που προσπαθούν να κάνουν το ίδιο. Ακόμη και διαγωνισμοί όπως το Καγκουρό που πραγματοποιήθηκε χθες Σάββατο σε δεκάδες σχολεία σε όλη την Ελλάδα (αλλά όχι σε δημόσια λόγω απαγόρευσης από το Υπουργείο μας- το θέτω με την ευκαιρία ως θέμα προβληματισμού) φιλοδοξεί και το πετυχαίνει από την εμπειρία που έχω, να κάνει ακριβώς αυτό: να αγαπήσουν τα μαθηματικά, τη λογική, την κριτική σκέψη όλοι οι μαθητές όλων των ηλικιών! Ένα έχω να πω: συνεχίστε την προσπάθεια γιατί τέτοιες φωνές σαν του φίλου geo κρύβουν μια αγωνία και μια αναζήτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν ξέρω αν είναι για όλους τα Μαθηματικά,σίγουρα όμως πρέπει να γίνουν γνωστά σε όλους!!!Και μετά ας αποφασίσουν οι...."γνώστες' αν όντως τους χρειάζονται!!
    Καλημέρα Κατερίνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ ΕΡΩΤΗΣΗ.ΜΙΑ ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΠΑΡΟΙΜΙΑ ΛΕΕΙ ΠΩΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΚΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΚΑΚΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ.ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΛΟΓΙΚΗ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΚΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΚΑΚΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΚΑΝΑΝ ΝΑ ΑΓΑΠΗΣΟΥΝ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ.ΤΙ ΛΕΤΕ???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @geo..

    Δεν το λένε μόνο οι κινέζοι αυτό..:)
    Ναι, σε ένα μεγάλο βαθμό συμφωνώ..
    Είναι υποχρέωση και καθήκον του δασκάλου να είναι "καλός" και να βρίσκει τον τρόπο..
    Νομίζω πως αν υπάρχει χρόνος, διάθεση, καλή συνεργασία μεταξύ μαθητή και δασκάλου, κλπκλπ ο καθένας μπορεί να μάθει να "χαίρεται" με τα Μαθηματικά..
    Όμως υπάρχουν στο σχολείο τέτοιες συνθήκες;
    Ή είναι δυνατόν να υπάρξουν;
    Είναι πολύ μεγάλο το θέμα.

    Εσύ είχες καλούς καθηγητές;
    Εγώ στην Α' Γυμνασίου είχα μια μαθηματικό που την τρίτη φορά που μπήκε στην τάξη για να μας κάνει μάθημα σκέφτηκα:
    "όταν μεγαλώσω θα γίνω σαν κι αυτήν!"
    Στάθηκα τυχερή σ' αυτό! :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΟΠΟΤΕ ΜΙΑ ΛΕΤΕ ΟΤΙ ΝΑΙ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ,ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΛΕΤΕ ΝΑΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΚΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΚΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ.ΟΠΟΤΕ ΑΝ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΚΑΝΕΤΕ 3 ΛΥΚΕΙΟΥ, ΔΕΝ ΓΡΑΨΕΙ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 18(ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑ) ΤΟΤΕ ΤΙ ΘΑ ΠΕΙΤΕ???ΜΑΛΛΟΝ ΟΤΙ ΦΤΑΙΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΣΕ ΛΟΓΙΚΑ...ΚΑΙ ΤΟΤΕ ΕΓΩ ΘΑ ΑΠΑΝΤΗΣΩ ΑΡΑ ΦΤΑΙΤΕ ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΟΝ ΚΑΝΑΤΕ ΝΑ ΑΓΑΠΗΣΕΙ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @geo..

    ο συλλογισμός σου δεν είναι ορθός!
    Με σοφίσματα προσπαθείς να αποποιηθείς ευθύνες;
    Δεν είναι δυνατόν κάποιος μαθητής που πέρασε όλη του τη μαθητική θητεία χωρίς να έχει επαφή με τα Μαθηματικά (δεν εξετάζουμε αυτή τη στιγμή τον λόγο που δεν είχε επαφή, αλλά την επαφή αυτή καθ' αυτή), να αγαπήσει στη Γ' Λυκείου τον Διαφορικό Λογισμό που για να ασχοληθεί κάποιος μαζί του πρέπει να έχει βάσεις..
    Ζητάς να χτίσεις το ρετιρέ δίχως να υπάρχουν τα θεμέλια και οι όροφοι που θα το στηρίξουν!!
    Ένας λόγος αποτυχίας των νέων, πέρα ίσως από τους κακούς δασκάλους, είναι και η εσφαλμένη εκτίμηση της δυσκολίας του όποιου εγχειρήματος.

    Το θέμα της διδασκαλίας και ειδικά των Μαθηματικών αποσχολεί εδώ και μισό αιώνα πολύ κόσμο ειδικό και μη.
    Η θεωρίες της Διδακτικής των Μαθηματικών οδηγούνται συχνά σε αδιέξοδα.(όπως και όλες οι θεωρίες των ανθρωπιστικών σπουδών..)
    Εσύ μπορείς να πιστεύεις ό,τι θέλεις κι ό,τι εξυπηρετεί καλύτερα τη συνείδησή σου, αλλά θα πρέπει να έχεις υπόψη σου ότι η επιτυχία στη Γ' Λυκείου δεν είναι αποτέλεσμα μιας κλειστής σχέσης δασκάλου-μαθητή! Ειδικά στη Γ'!!

    Μήπως αποποιούμενος κάθε δική σου ευθύνη προσπαθείς τώρα να βγάλεις τα όποια σου απωθημένα εναντίον των δασκάλων! Λέω μήπως;
    Όλοι κάποιον "κακό" μας καθηγητή έχουμε να θυμόμαστε στη μεταμαθητική μας ζωή.. :))

    Αν τρέφεις άσκημα συναισθήματα εναντίον των δασκάλων, φρόντισε να τα ξεπεράσεις, γιατί είναι σε βάρος σου στην εποχή της δια βίου μάθησης που διάγουμε και είμαστε όλοι για όσο ζούμε μαθητές...

    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΤΑ ΛΕΩ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΔΙΟΤΙ ΠΙΣΤΕΥΩ ΚΑΙ ΤΟΛΜΩ ΝΑ ΠΩ ΚΑΤΙ ΠΟΥ Ο ΠΙΟ ΠΟΛΛΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΔΕΧΤΟΥΝ.ΠΩΣ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ!!!!ΕΙΠΑΤΕ ΠΡΙΝ ΠΩΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ 3 ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΓΕΡΕΣ ΒΑΣΕΙΣ.ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ.ΑΛΛΑ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΤΙΣ ΠΗΡΑΝ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ?ΜΗΠΩΣ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΛΟΓΩ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ?ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.ΠΑΠΑΓΑΛΙΑ ΚΑΙ ΑΓΙΟΣ Ο ΘΕΟΣ.ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ!!!ΜΗΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΟΣΟ ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΙ...ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ.(ΤΟ ΞΕΡΩ ΕΙΜΑΙ ΜΙΚΡΟΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ,ΜΟΛΙΣ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @geo

    Θα συμφωνήσω μαζί σου αν και μόνο αν αλλάξεις τη διατύπωσή σου από "τα μαθηματικά δεν είναι για όλους" σε "τα μαθηματικά της Γ' Λυκείου δεν είναι για όλους"! :))
    Αν διάβαζες προσεκτικότερα το κείμενό μου ή τα σχόλια στην προηγούμενη ανάρτηση, όπου έθεσες το αρχικό σου ερώτημα θα διαπίστωνες πως η θέση μου είναι ότι τα Μαθηματικά είναι τόσο πολυδιάστατα που οπωσδήποτε ο καθένας μας τα αντιλαμβάνεται και τα χρησιμοποιεί σε κάποια διάστασή τους..:) Ακόμη κι ο Δήμαρχος που ξεκινά την ομιλία του καλωσορίζοντας τους μαθηματικούς λέγοντας: "ήμουν πάντα σκράπας στα Μαθηματικά!"!!

    Τα Μαθηματικά της Γ' Λυκείου δεν είναι για όλους, αλλά στη Γ' Λυκείου τα Μαθηματικά δεν λειτουργούν ως...Μαθηματικά! Είναι κριτήριο επιλογής (ή -που είναι περίπου το ίδιο- ως κριτήριο αποκλεισμού, για να το κλείσουμε εκεί από όπου το άρχισες...)

    Κι εγώ σ' ευχαριστώ για τις ερωτήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Geo

    1.Αν εννοείς τα "Ανώτερα Εξειδικευμένα Ακαδημαϊκά Μαθηματικά" δεν είναι για όλους....
    θα συμφωνήσω αλλά..
    άσε τα Λογοτεχνικά Μαθηματικά της Κατερίνας,
    να τραγουδούν για την ολιστική μας πείνα..:-)



    2.Δλδ δεν έχουν Παπαγαλία τα Μαθηματικά στη Γ' Λυκείου,
    όλοι λύνουν τις "χρήσιμες" ασκήσεις με το δικό τους τρόπο, χωρίς καλούπι και σχεδιασμένη βρύση? μάλιστα..

    3.Όσο για την Ιστορία...εξαρτάται την ερώτηση...
    αν έρθει μιαν απρογραμμάτιστη..θα πέσει σιγή
    και βραχυκύκλωση..:-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΟΚ ΤΟ ΣΤΑΜΑΤΑΩ ΕΔΩ ΤΟ ΘΕΜΑ.ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ ΑΛΛΟ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΟΥ BLOG ΣΑΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή