Σάββατο, 2 Απριλίου 2011

Έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα..


Στο παιδί μου

"Στο παιδί μου δεν άρεσαν ποτέ τα παραμύθια.
Και του μιλούσανε για Δράκους και για το πιστό σκυλί,
για τα ταξίδια της Πεντάμορφης και για τον άγριο λύκο.
Μα στο παιδί δεν άρεσαν ποτέ τα παραμύθια.
Τώρα, τα βράδια, κάθομαι και του μιλώ.
Λέω το σκύλο σκύλο, το λύκο λύκο, το σκοτάδι σκοτάδι.
Του δείχνω με το χέρι τους κακούς,
του μαθαίνω ονόματα σαν προσευχές,
του τραγουδώ τους νεκρούς μας.
Α, φτάνει πια!
Πρέπει να λέμε την αλήθεια στα παιδιά."

Μανώλης Αναγνωστάκης, συλλογή Ο στόχος (1970)
-----------------------------------------------------------------
Πώς να κρυφτείς απ' τα παιδιά;
Έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα...
http://www.youtube.com/watch?v=9U1VR_ADUA8

Ακούγοντας τους σοφούς ποιητές και τους ταξιδεμένους τροβαδούρους, στο παιδί μου, και σε κάθε παιδί που 'χω στην τάξη μου, λέω  την αλήθεια! Τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη..
Γιατί πιστεύω πως μόνο ξεκινώντας κανείς από νωρίς, από τα μικράτατά του, μπορεί να μάθει να έρχεται αντιμέτωπος με τη σκληρότητά της,  να μάθει να την παλεύει  και όταν δεν παλεύεται..
Να μάθει να την χαίρεται όταν λάμπει, να μάθει να την αποζητά, όταν  την θάβουνε  βαθιά..
Να μάθει να τη φτιάχνει με τα δικά του χέρια!


14 σχόλια:

  1. Τί βαρετό να λες τη σκάφη, σκάφη
    και το λύκο, λύκο..έτσι να ξέρεις
    δεν ανάφτει του Παιδιού η Φαντασία....

    θέλω να πω, μην παρεξηγηθώ
    όχι και με τη μία στα ύδατα της Αληθείας
    ...με σενάριο και σπαζοκεφαλία... :-)

    Υ.Γ.

    Απορώ όμως...το παραπάνω σε κάποιον δάσκαλο-κοινωνιολόγο θα ταίριαζε....ο μαθηματικός άραγε,
    τί αλήθειες μπορεί να κρύψει,
    τί ψέματα στην επιστήμη του να πει;;

    Καλή Μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ..του παιδιού η φαντασία πηγάζει από μέσα του!!
    όχι από τη σκάφη, ούτε από τον λύκο..
    τον εαυτό του πρέπει να φαντάζεται μέσα στη σκάφη, πάνω στα σκάφη και στα σαράντα κύματα..

    Ο κόσμος γύρω του είναι ό,τι του προσδίδει η δική του φαντασία κι αυτή δεν καλλιεργείται αλλάζοντας το (συμβατικό) όνομα των πραγμάτων..
    Για θυμήσου και τον Λάνθιμο.. :))
    "έσβησε το μ.. και το σαλόνι βυθίστηκε στο σκοτάδι"!!

    Το θέμα είναι μακρύ και η δουλειά μου με καλεί:)

    Ες αύριον..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΟΚ θα περιμένω ως αύριο αλλά πριν φύγω
    θα δώσω μια βασική αντιθετική διευκρίνιση Θέσεως
    επί του θέματος.

    Με βάση την Πρωταπριλιάτικη μου Ανάρτηση

    το Ψέμα στη ζωή ενδέχεται να είναι Αναπόφευκτο
    (και για μας και για σας)
    το Μόνο που μένει είναι να γνωρίζουμε
    την ΑΙΤΙΑ, την Αλήθεια του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @Michalis

    "(και για μας και για σας)" πώς ερμηνεύεται;

    (αν είχες όντως διαβάσει όσα γράφω εδώ, δεν θα έθετες τέτοιες "αντιθετικές διευκρινίσεις"! :)
    Η αναζήτηση μιας βολικής θεωρίας που κατά καιρούς έχω ως θέμα σε αναρτήσεις δεν είναι τίποτε άλλο από την επιλογή της αλήθειας..
    Επιλέγω μιαν αλήθεια σημαίνει κατά βάση σημαίνει πως επιλέγω κι ένα ψέμα που τη συνοδεύει. Αν Α αληθής, τότο όχι Α ψευδής ή μήπως ισχύει το αντίστροφο???? :)))) )
    Το θέμα είναι το κριτήριο της επιλογής
    κι αυτό που βαραίνει πάνω μου είναι να διαμορφώνουν τα παιδιά "βολικά" κριτήρια..)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. (και για μας και για σας) σημαίνει οτι το ψέμα
    δεν είναι κάτι ξένο, μονοπώλιο π.χ. των πολιτικών.
    Και εμείς οι ίδιοι μπορεί να λέμε διάφορα βολικά
    ή ασύνειδα ψέματα.

    Εμένα μ' αρέσει, εμπνέομαι απ' το αβέβαιο,
    το πολυ-ενδεχόμενο, ότι κάποια πρόταση μπορεί
    να ναι και ψευδής και αληθής ταυτόχρονα, ότι
    ένα Ψέμα μπορεί να αποδειχτεί Αλήθεια και
    αντιστρόφως.

    Τώρα για το βολικό που λες καταλαβαίνω
    πως εννοείς το κατα καιρούς συμβατικό
    για να προχωρήσει ένας διά-λογος,
    μια αναζήτηση στη σκέψη.

    Αλλά μην κολλάμε ηθικιστικά, παβλοφικά,
    με το που ακούσουμε τη λέξη Ψέμα
    να κουμπωνόμαστε...έχει μια τάση
    ο μετωπιαίος λοβός...

    Και ούτε να θεωρούμε Πάνσοφους τους Ποιητές
    και Τροβαδούρους...χα..μην ξεστρατίσω τελείως
    τώρα την κουβέντα...:-)

    Να σαι καλά
    και νιώθω ασχημα
    που σε αποσπώ απ' τη δουλειά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και ας μην ξεχνάμε ότι η σκάφη της παροιμίας δεν είναι η σκάφη για το πλύσιμο, έτσι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Χριστίνα Ζ

    Γεια σου Χριστίνα!
    Ποια εκδοχή της φράσης έχεις στο μυαλό σου;
    Έγω μια εκδοχή είχα στην οποία η σκάφη σημαίνει..σκάφη, ό,τι και αν σημαίνει σκάφη!!! :)
    Η αλήθεια είναι πως τα σύκα με τη σκάφη δεν συνδέονται με ένα "βολικό" τρόπο, δηλαδή με μια λογική συσχέτιση, δεδομένου πως για σένα και για μένα, λόγω μαθηματικότροπης σκέψης, το "βολικό" προϋποθέτει εξορθολογισμό.. :)
    Βρήκα πάντως ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο σχετικά
    http://sarantakos.wordpress.com/2009/12/07/sukaskaphe/, αναζητώντας μιαν άλλη ερμηνεία από το "λέμε τα πράγματα με το "συμβατικό" τους όνομα, χωρίς φόβο και πάθος.."

    Τελικά, τι νομίζεις πως δηλώνεται στην παροιμιώδη φράση με τη λέξη "σκάφη";
    Το σύκο το κρατάμε ως σύκο φρούτο ή ως άλλο φρούτο; :)

    φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Χαίρομαι που προξένησα το ενδιαφέρον και κίνησα την περιέργειά σου. Αξιοπερίεργη λέξη, πράγματι. Λοιπόν η σκάφη είναι το πολύ ώριμο σύκο, το σχεδόν σάπιο, οπότε ναι,έχει μία λογική, "κοίτα άλλο το σύκο κι άλλο η σκάφη", δηλαδή να λέμε τα πράγματ με το όνομά τους και όταν λέμε σύκο να εννοούμε σύκο που τρώγεται και αξίζει να φαγωθεί, όταν λέμε σκάφη, να εννοούμε πράγματι κάτι για πέταμα... Τι σου είναι οι παλιοί δάσκαλοι! Μαθαίνουμε πολλά κοντά τους - μήπως βιαζόμαστε πολύ να τους ξεφορτωθούμε (με το Νέο Σχολείο πχ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Διάβασα το άρθρο που έβαλες, ίσως κατά μία άλλη εκδοχή να είναι αυτό που αναφέρει ο φίλος, το αρσενικό σύκο, πάντως σίγουρα είναι σύκο που είναι για πέταμα - οπότε η λογική ταιριάζει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Χριστίνα Ζ

    :) με έβαλες να κατεβάσω Μπαμπινιώτη, Δημητράκο Σουΐδα, μα σε κανένα λεξικό, απ' όσα διαθέτουμε, δεν βρήκα αυτήν την ερμηνεία, που είναι όντως βολική..
    Θυμήθηκα αυτό που είπε ο Ferdinand de Saussure, πως στις άλλες επιστήμες οι έννοιες αποκτούν νόημα από τις λέξεις, ενώ στη γλωσσολογία συμβαίνει το αντίθετο..

    Σε ποιον παλιό δάσκαλο αναφέρεσαι;
    [..κι είχα σήμερα μάθημα στο ΕΑΠ, δεν σκέφτηκα να ρωτήσω τον καθηγητή μου..:( ]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αναφέρομαι σε ένα παλιό φιλόλογο - καλή του ώρα - που είναι τώρα συνταξιούχος και χαίρεται τις εγγονές του. Πολλές φορές η κοινή γνώση δε δημοσιεύεται ούτε καν στα πιο έγκριτα λεξικά και βιβλία. Ας έχουμε τουλάχιστον ανοιχτά τα αυτιά μας να τα ακούμε όσο ακόμη τα συναντάμε, καμιά φορά εντελώς τυχαία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Επίσης, την ίδια ερμηνεία μου έδωσε κι ένας άλος καθηγητής, τώρα συνταξιούχος κι αυτός, φυσικός από την Κύπρο. Διασταύρωσα δύο πηγές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Διορθώνω: άλλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @Χριστίνα Ζ
    τώρα που είπες "από Κύπρο" σκέφτηκα να ρωτήσω και τον Τεύκρο, εκτός από κύπριος είναι και άριστος γνώστης πολλών γλωσσών!
    φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή