Πέντε μήνες μετά την τελευταία μου ανάρτηση, φεύγοντας σήμερα από το σχολείο, ένιωσα την ανάγκη να μοιραστώ την εμπειρία μου με τους φίλους αναγνώστες του blog, όσους ακόμη έχουν απομείνει και αν έχουν απομείνει...
Θα πρέπει εδώ να κάνω μια παρένθεση για να πω ότι στο διάστημα των πέντε μηνών που δεν έκανα αναρτήσεις κατά καιρούς έλαβα μηνύματα από αναγνώστες είτε για να με ρωτήσουν αν είμαι καλά είτε για να μου υπενθυμίσουν ότι περιμένουν την επόμενη ανάρτηση. Σας ευχαριστώ πολύ που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο μου δείξατε το ενδιαφέρον σας.
Στην πραγματικότητα είχα σχεδόν αποφασίσει να μην ξαναγράψω στο blog, αλλά σήμερα συνέβει κάτι στο σχολείο που θέλω να το μοιραστώ.
Φέτος διδάσκω σε ΕΠΑΛ. Διδάσκω σε όλες τις τάξεις και σε όλα τα τμήματα, επειδή είναι μικρό σχολείο οπότε ένας μόνο μαθηματικός του φτάνει και ... του περισσεύει! :) Αυτό είναι και καλό και κακό. Είναι καλό επειδή γνωρίζω όλα τα παιδιά του σχολείου, αφού τα διδάσκω όλα.
Είναι κακό επειδή δεν έχω και κάποιον άλλον συνέδελφο της ίδιας ειδικότητας να μοιράζομαι μαζί του και την αγωνία και την ευθύνη για την πρόοδο και την εξέλιξη αυτών των παιδιών.
Εν πάση περιπτώσει, οι όποιες δυσκολίες των πρώτων ημερών, σιγά σιγά, ξεπερνιούνται. Η αλήθεια είναι πως αναγκάζομαι να αφιερώνω περισσότερο χρόνο από όσο μέχρι τώρα αφιέρωνα στην προετοιμασία και το σχεδιασμό των μαθημάτων μου, επειδή προσπαθώ να βρω τρόπους να πείσω τους καινούριους μου μαθητές να ασχοληθούν με το μάθημα που διδάσκω.
Οι δυσκολίες βέβαια που πρέπει να ξεπεραστούν είναι πάρα πολλές και δεν αφορούν αποκλειστικά και μόνο αυτό που χάριν ευκολίας συνηθίζουμε να λέμε για τους μαθητές που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν, ότι "έχουν κενά στα Μαθηματικά". Θα πρέπει να πω ότι τα περισσότερα παιδιά μετακινούνται κι έρχονται από μακρινά χωριά. Αλλά είναι πολύ σύνθετο το θέμα γενικά και δεν μπορεί να αναλυθεί στις λίγες γραμμές που έχω σκοπό να γράψω τώρα μόνο και μόνο για να πω πόσο χάρηκα σήμερα όταν στο τμήμα της Γ' Λυκείου τους είδα όλους να πιάνουν μολύβι και χαρτί και να ασχολούνται με το Φύλλο Εργασίας που τους είχα ετοιμάσει! Όλους, ακόμη και τον ΑΧ!
Ο ΑΧ, που είναι καθισμένος πάντα στο τελευταίο θρανίο, όλη την ώρα του μαθήματος ανασηκώνει τη μπλε κουρτίνα που του κρύβει τη θέα, για να δει ποιος περνάει απ' έξω και ποιοι είναι στην αυλή. Και όταν καμιά φορά βλέπει κάποιον γνωστό ή κάποιον που τον συναρπάζει, τότε χτυπάει το τζάμι για να τον δει και ο περαστικός. Μερικές φορές μπορεί να πατήσει καμιά δυνατή φωνή για να ακουστεί στην άλλη άκρη της αυλής, όπου κάποιοι μαθητές του άλλου σχολείου κάνουν διάλειμμα ή κενό ή γυμναστική! Τα πολλαπλά και δυσεπίλυτα προβλήματα της συστέγασης... Και φυσικά δεν είναι ένας ο ΑΧ, είναι πολλοί...
Σήμερα όμως το μάθημα στη Γ κύλησε εντελώς διαφορετικά για όλους. Χωρισμένοι σε ομάδες (ποιος είπε ότι στη Γ δεν λειτουργεί η ομαδοσυνεργατική;) επεξεργάστηκαν το Φύλλο Εργασίας το οποίο έφτιαξα δίνοντας βάρος τόσο στα Μαθηματικά, όσο και στη (μάλλον φιλολογική) κειμενική πολυτροπικότητα, αλλά και στο λειτουργικό γραμματισμό... Τι άλλο να δοκιμάσω ή έρημη η δασκάλα μόνη και αβοήθητη;
Σε μια σελίδα δημιούργησα τρεις τύπους κειμένου: Ένα γράφημα, έναν πίνακα με αριθμητικά δεδομένα και ένα κείμενο με τα ζητούμενα της άσκησης.
Οι μαθητές θα έπρεπε να "αναγνώσουν" και τα τρία κείμενα σωστά για να καταφέρουν να απαντήσουν.
Κάποιοι μαθητές, στο χρόνο που τους έδωσα για να σκεφτούν, περιορίστηκαν μόνο στο τοπογραφικό διάγραμμα και αρκέστηκαν στο να βρουν ονόματα για τα χωριά.. Οι δυο μαθήτριες μιας ομάδας ονόμασαν την περιοχή "Αμπου Ντάμπι, ενώ η συμμαθήτριά τους στον ίδιο χρόνο υπολόγισε σωστά τη μέση απόσταση του πρώτου ερωτήματος. Κάποιοι άλλοι προχώρησαν λιγότερο, αλλά σχεδόν κατάλαβαν πώς θα βρουν τη μέση απόσταση που διανύουν κάθε πρωί οι μαθητές του τομέα Α, για να πάνε στο σχολείο τους. Κάποια στιγμή συζητήσαμε την απάντηση στον πίνακα και τα παιδιά προχώρησαν στο 2ο ερώτημα, από το οποίο αναδύθηκαν και οι μη μαθηματικές αδυναμίες... Έλλειψη παρατηρητικότητας, κεκτημένη ταχύτητα, άκριτη επανάληψη της διαδικασίας, αδυναμία κατανόησης κειμένου... Σε μια ομάδα, για παράδειγμα, για να βρουν τη μέση απόσταση στο 2ο ερώτημα έγραψαν τις τρεις επόμενες τιμές του πίνακα χωρίς να προσέξουν ότι στον τομέα Β ήταν οι οικισμοί α4, α5, α6 και α9. Επίσης κανένας δεν πρόσεξε ότι το ζητούμενο ήταν η μέση απόσταση που διανύουν καθημερινά (άρα πηγαινέλα) στο σχολείο και όχι μόνο το πρωί και εκνευρίστηκαν, κι άρχισαν αυτά τα "αμάν πια κυρία" και τέτοια, αλλά γενικώς κατάλαβαν πολλά. Και σίγουρα τους άρεσε, όπως φαίνηκε από τις αντιδράσεις τους. Και όταν χτύπησε το κουδούνι η μια ομάδα έμεινε στην τάξη, για να ολοκληρώσει το Φύλλο, παρόλο που ήταν η τελευταία ώρα και έπρεπε να τρέξουν να πάρουν τα λεωφορεία για τα χωριά...
Το χάρηκαν πραγματικά.
Ένα πολυτροπικό κείμενο, σήμερα, μας έφερε κοντά.
Σε μια σελίδα δημιούργησα τρεις τύπους κειμένου: Ένα γράφημα, έναν πίνακα με αριθμητικά δεδομένα και ένα κείμενο με τα ζητούμενα της άσκησης.
Οι μαθητές θα έπρεπε να "αναγνώσουν" και τα τρία κείμενα σωστά για να καταφέρουν να απαντήσουν.
Κάποιοι μαθητές, στο χρόνο που τους έδωσα για να σκεφτούν, περιορίστηκαν μόνο στο τοπογραφικό διάγραμμα και αρκέστηκαν στο να βρουν ονόματα για τα χωριά.. Οι δυο μαθήτριες μιας ομάδας ονόμασαν την περιοχή "Αμπου Ντάμπι, ενώ η συμμαθήτριά τους στον ίδιο χρόνο υπολόγισε σωστά τη μέση απόσταση του πρώτου ερωτήματος. Κάποιοι άλλοι προχώρησαν λιγότερο, αλλά σχεδόν κατάλαβαν πώς θα βρουν τη μέση απόσταση που διανύουν κάθε πρωί οι μαθητές του τομέα Α, για να πάνε στο σχολείο τους. Κάποια στιγμή συζητήσαμε την απάντηση στον πίνακα και τα παιδιά προχώρησαν στο 2ο ερώτημα, από το οποίο αναδύθηκαν και οι μη μαθηματικές αδυναμίες... Έλλειψη παρατηρητικότητας, κεκτημένη ταχύτητα, άκριτη επανάληψη της διαδικασίας, αδυναμία κατανόησης κειμένου... Σε μια ομάδα, για παράδειγμα, για να βρουν τη μέση απόσταση στο 2ο ερώτημα έγραψαν τις τρεις επόμενες τιμές του πίνακα χωρίς να προσέξουν ότι στον τομέα Β ήταν οι οικισμοί α4, α5, α6 και α9. Επίσης κανένας δεν πρόσεξε ότι το ζητούμενο ήταν η μέση απόσταση που διανύουν καθημερινά (άρα πηγαινέλα) στο σχολείο και όχι μόνο το πρωί και εκνευρίστηκαν, κι άρχισαν αυτά τα "αμάν πια κυρία" και τέτοια, αλλά γενικώς κατάλαβαν πολλά. Και σίγουρα τους άρεσε, όπως φαίνηκε από τις αντιδράσεις τους. Και όταν χτύπησε το κουδούνι η μια ομάδα έμεινε στην τάξη, για να ολοκληρώσει το Φύλλο, παρόλο που ήταν η τελευταία ώρα και έπρεπε να τρέξουν να πάρουν τα λεωφορεία για τα χωριά...
Το χάρηκαν πραγματικά.
Ένα πολυτροπικό κείμενο, σήμερα, μας έφερε κοντά.
!!!!! Καλώς μας ήρθες Κατερίνα!! Νομίζω ότι εδώ στο blog σου υπάρχουν αρκετοί συνάδελφοι να σχολιάσουν αυτά που περνάς στο ΕΠΑΛ αυτή τη χρονιά, οπότε να γράφεις!!!!! και να μη νιώθεις μόνη!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠλάκα είχαν όσα έζησες εσύ (αλλά έζησαν και οι μαθητές σου). Ίσως να είναι και πρωτόγνωρα διά αμφοτέρους!!
Απορία 1: Το προλάβατε σε μόνο μία διδακτική ώρα;
Τουλάχιστον φάνηκαν να προβληματίστηκαν. Μου άρεσε που η αφορμή ήταν η καθημερινότητά τους και πιστεύω να το καταλάβαν και τα ίδια ότι έτσι ήταν.
Απορία 2: με το λεξιλόγιο των ερωτήσεων δεν είχαν πρόβλημα;;
Καλή συνέχεια!!
Σε ευχαριστώ Χριστίνα!
ΔιαγραφήΗ αλήθεια είναι ότι έχω κάπως απομονωθεί και θα πρέπει να ξαναβγώ στο διαδίκτυο, για να μοιράζομαι με τους συναδέλφους τις εμπειρίες :)
Απάντηση 1. Είχαμε δύο ώρες μάθημα. Δυστυχώς όχι συνεχόμενες, τέταρτη και έκτη, αλλά και πάλι δεν τα προλάβαμε. [Βέβαια χάσαμε τη μισή τέταρτη λόγω συνδικαλιστικής ενημέρωσης, αλλά και πάλι ήταν αρκετός ο χρόνος, δυστυχώς όμως δεν τα προλάβαμε όλα]
Απάντηση 2. Όχι, ευτυχώς. :)
Καλή συνέχεια και σε σένα.
ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ!ΘΑΥΜΑΖΩ ΤΟ ΚΟΥΡΑΓΙΟ ΣΑΣ ΝΑ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙΤΕ ΜΕ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΟΥ (ΔΥΣΤΥΧΩΣ) ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΣΑΣ ΘΑ ΘΕΩΡΟΥΣΑΝ "ΚΑΜΜΕΝΟ ΧΑΡΤΙ" ΤΥΧΕΡΑ ΛΟΙΠΟΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΑΣ ΟΠΩΣ ΕΧΩ ΞΑΝΑΠΕΙ.ΧΑΡΗΚΑ ΠΟΥ ΕΙΔΑ ΝΕΑ ΣΑΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΚΑΙ ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΤΕ ΑΝ ΕΧΕΤΕ ΧΡΟΝΟ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΤΕ.ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ.
ΔιαγραφήΝα είσαστε καλά.
"Όσο υπάρχουν δάσκαλοι θα βγαίνουν μαθητάδες! " όπως έλεγε και ο Ισοκράτης/Πλάτων/Κομφούκιος/Φου Μαντσού/Αϊνστάιν/.../... :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήEύγε Κατερίνα! (και να βάλεις ένα sequel στα παιδιά με ζητούμενο ΔΙΑΜΕΣΕΣ τιμές!) Έτσι,όταν θα βγουν στην κοινωνία, να μην μπορεί τουλάχιστον ο κάθε αγράμματος ή/και πονηρός να τούς πασάρει τη "μέση" τιμή του μισθού τους ως αντιπροσωπευτική τού αν είναι χαμηλά ή υψηλά αμοιβόμενοι...
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για την ενθάρρυνση, Γιώργο.
ΔιαγραφήΜε βρίσκει απόλυτα σύμφωνη η πρότασή σου, την οποία την έχω ήδη κάνει πράξη με δέκα εργαζόμενους μια επιχείρησης, οκτώ εκ των οποίων έχουν μηνιαίο μισθό 650 ευρώ ένας 2500 κι ένας 4500.
Βρήκαμε μέση τιμή και αμέσως μετά τη διάμεσο. Λοιπόν, είναι το παράδειγμα στο οποίο αναφέρονται συχνά πυκνά οι μαθητές και οι μαθήτριές μου. Έχει γράψει στη μνήμη τους. Κάθε φορά που ακούγεται στην τάξη η λέξη "διάμεσος" όλο και κάποιος θα αναφερθεί στους ... χαμηλούς μισθούς. Φαντάζομαι πως όσοι συνάδελφοι διδάσκουν Στατιστική αξιοποιούν τη δυναμική του μαθήματος.
Καλό βράδυ