Κυριακή, 9 Νοεμβρίου 2014

Μιλώντας στην Άννα για τα Μαθηματικά!


Επιτέλους έχω την Άννα στην αγκαλιά μου! Έφτασε την Παρασκευή το βράδυ αεροπορικώς, αλλά ήμουν πολύ απασχολημένη αυτές τις μέρες και μόλις σήμερα βρήκα χρόνο να την πάρω στα χέρια μου. Κανονικά θα έπρεπε να έχει έρθει με το ταχυδρομείο ένα μήνα πριν, αλλά τελευταία κάτι δεν πάει καλά  με τα ΕΛΤΑ και δεν φτάνει τίποτε στην πόρτα μας. Ούτε καν οι λογαριασμοί της ΔΕΗ. Ούτε οι δικοί μας ούτε των υπόλοιπων ενοίκων της πολυκατοικίας μας. Ο Θανάσης, ο ένοικος του κάτω ορόφου, μας έλεγε χθες πως φταίει ο καινούριος ταχυδρόμος, που δεν κάνει καλά τη δουλειά του. Εγώ πάλι λέω πως φταίνε οι περικοπές. Οι περικοπές εν γένει, οι μειώσεις προσωπικού, οι μειώσεις των μισθών, και αυτή η νέα απαίτηση των υπουργών για εθελοντική άσκηση του επαγγέλματος των εργαζομένων. Δεν γνωρίζω βέβαια αν ο ταχυδρόμος στο δικό μας τομέα είναι επαγγελματίας που πληρώνεται με μισθό ή αν ανήκει σ' αυτό το νέο είδος  "εθελοντή επαγγελματία" που πληρώνεται με μόρια, γνωρίζω όμως πως η Άννα ξεκίνησε μέσω ταχυδρομείου ένα μήνα πριν από την Αθήνα και  δεν έφτασε σε μένα ποτέ, μέσω αυτής της οδού. Την Παρασκευή το βράδυ όμως κατέφτασε με το αεροπλάνο!  Έφτασε τυλιγμένη σε μια σακκούλα κι έμεινε έτσι μέχρι σήμερα το πρωί που την πήρα, επιτέλους, στα χέρια μου. 

Με την Άννα είχαμε γνωριστεί προ πολλού, όταν ήταν ακόμη σε ηλεκτρονική μορφή και ερχόταν ανά κεφάλαιο σε ... άτακτα χρονικά διαστήματα! Αλλά, όπως και να το κάνουμε είναι εντελώς διαφορετικό να διαβάζεις ένα βιβλίο στην οθόνη του υπολογιστή σου από το να το κρατάς στα χέρια σου, να νιώθεις το υλικό του βάρος, να μυρίζεις την οσμή του τυπωμένου του χαρτιού, να χαϊδεύεις το ανάγλυφο σχήμα στο εξώφυλό του. Δεν είναι εντελώς διαφορετικό το να πατάς πλήκτρα, για να περιηγηθείς στο κείμενο, από το να κρατάς ένα μικρό μολύβι στο χέρι και, καθώς διαβάζεις, να βάζεις σημαδάκια στο χαρτί, για να σημειώσεις αποσπάσματα που θέλεις να ξαναδιαβάσεις ή που θέλεις να τα αναφέρεις την επομένη στο μάθημά σου ή να τα συζητήσεις, αφορμής δοθείσης, με τους φίλους σου; Ε, όπως και να το κάνουμε είναι εντελώς διαφορετικό!                 Το έντυπο βιβλίο έχει μιαν άλλη υπόσταση, έχει ένα άλλο εκτόπισμα. Και η Άννα που έχω δίπλα μου αυτή τη στιγμή, η κοπέλα με τη μεγάλη περιέργεια και την ακόμη μεγαλύτερη τύχη, έχει πολλαπλή υπόσταση!

  • Είναι μια δεκάχρονη μικρούλα που με αφοπλιστική αμεσότητα προσεγγίζει τον ηλικιωμένο μαθηματικό για να τον ρωτήσει τι κάνει χωμένος στα ηλιοτρόπια...
  • Είναι μια επαναστατημένη έφηβη που χάνεται για να επιστρέψει στον ηλικιωμένο φίλο της και να ζητήσει βοήθεια στην προσπάθειά της να καταλάβει από τα Μαθηματικά που διδάσκεται στο σχολείο, αυτά που καταλαβαίνει ο Δημήτρης, ή που τέλος πάντων προσποιείται ότι καταλαβαίνει, ενώ αυτή, λόγω φύλου(;), αδυνατεί...
  • Είναι μια νεαρή επιστήμονας που αναζητά το θέμα του διδακτορικού της και μας ξεναγεί σε μερικές από τις περιοχές της σύγχρονης μαθηματικής έρευνας. 
Κυρίως όμως, όπως μας λέει ο Τεύκρος Μιχηαλίδης στην προμετωπίδα του καινούριου του βιβλίου "ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ", που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ,
 η Άννα
       
 "Είναι ένα κράμα από δεκάδες αγόρια και κορίτσια
που γνώρισα όλα αυτά τα χρόνια
και μου χάρισαν αυτό που εγώ θεωρώ
την υπέρτατη δικαίωση: να διαβάσω τη χαρά 
της μαθηματικής ανακάλυψης
μέσα στη λάμψη των ματιών τους"









Γι' αυτό η Άννα είναι πολυδιάστατη και πολύ τυχερή!
Επειδή είχε την τύχη να γνωρίσει τον περίεργο ηλικιωμένο μαθηματικό καθηγητή και να μυηθεί στα θαυμαστά μυστήρια των Μαθηματικών, της φύσης και της ζωής...
 Ή μήπως είναι πολύ τυχερή επειδή, καθ' ομολογία του συγγραφέα, δεν είναι ένα υπαρκτό πρόσωπο, αλλα ένα κράμα από δεκάδες αγόρια και κορίτσια, που κάποια στιγμή στη ζωή τους τον είχαν καθηγητή;
Ίσως αυτό το τελευταίο ερώτημα είναι καταλληλότεροι να το απαντήσουν άνθρωποι που υπήρξαν μαθητές του... Μερικοί από αυτούς, μάλιστα, θα το επιχειρήσουν.
Στη Λέσχη τους την ερχόμενη Παρασκευή! Πόσο θα ήθελα να βρισκόμουν εκεί!
https://tefcrosmichaelides.files.wordpress.com/2014/11/2014-11-14-milondas-stin-anna-gia-ta-mathimatika.jpg 
----------------------------------------------------------------------------------------------------

10 σχόλια:

  1. Την περιμένω κι εγώ πως και πως την Άννα. Σκέφτομαι τις δεκάδες απορίες μαθητών μου όλα αυτά τα χρόνια και αρχίζω να την... συνθέτω σιγά σιγά μέσα στο μυαλό μου. Όμως, ξέρω ότι η Άννα του Τεύκρου Μιχαηλίδη θα είναι λίγο διαφορετική απ' αυτήν. Θα έχει και ένα άρωμα... Τεύκρου που θα την κάνει ξεχωριστή.Θα μιλάει για μαθηματικές ιδέες λες και μιλάει για το πιο απλό πράγμα του κόσμου και υποψιάζομαι ότι για ακόμα μία φορά θα την ακούμε (θα τον διαβάζουμε) με ανοιχτό το στόμα.

    Υ.Γ. Και ο δικός μας ταχυδρόμος μάλλον έχασε τον δρόμο. Κάθε μέρα κοιτάω το γραμματοκιβώτιό μου, άλλα τίποτε. Λες να ερωτεύτηκε την Άννα και να της έκανε καντάδα λίγο πριν την... κλέψει; (χαλάλι του!). Ξέρω, όμως, κι εγώ στην ανάγκη που θα την βρω (βλέπε βιβλιοπωλείο).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα έλεγα πως η Άννα έχει θέμα με τους ταχυδρόμους, αν δεν γνώριζα τουλάχιστον δύο άτομα που την έλαβαν ταχυδρομικώς! :)
      Στις 5 Δεκεμβρίου θα την παρουσιάσουμε στη Θεσσαλονίκη.
      Θα έρθεις;

      (Στη Βέροια είδα τον Τάσο, αλλά κανέναν άλλο φίλο από την Κομοτηνή... :( )

      Διαγραφή
    2. Το ξέρεις ότι τα ταξίδια μου έχουν περιοριστεί αισθητά. Θα προτιμήσω μάλλον να δω την παρουσίαση του βιβλίου στην Κομοτηνή (ελπίζω ότι θα μπορέσουμε να τον φέρουμε μέσα στο 2015). :)

      Διαγραφή
    3. Θα έρθει καιρός που θα αρχίσεις να ταξιδεύεις ξανά :)
      Στο μεταξύ, αφού δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό, θα πάει το βουνό στον Μωάμεθ. :)
      (Δεν εννοώ φυσικά πως εσύ είσαι Μωάμεθ, αλλά αναμφιβόλως ο Τεύκρος είναι Βουνό, δηλαδή κορυφαίος!)
      Την αγάπη μου στην όμορφη Κομοτηνή.

      Διαγραφή
  2. Κατερίνα, καλησπέρα! Με χαρά σε είδα στο συνέδριο μια και στον χώρο σου είχες καιρό να γράψεις.

    Την Άννα κατάφερα να την προμηθευτώ εγώ εκεί, δώρο για εμένα (για τρεις ημέρες) και μετά στην ανηψιά μου που θα βρεθούμε από κοντά και είναι στην Β' Γυμνασίου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Κώστα!
      Πολύ όμορφη η παρουσίασή σου, εκτός από ενδιαφέρουσα, βέβαια. :)

      Την Άννα κι εγώ σκοπεύω να την κάνω δώρο στον ανηψιό μου, που είναι στην Α' Γυμνασίου, αλλά με καλές επιδόσεις στα Μαθηματικά... :)
      Ενδείκνυται το βιβλίο ως δώρο για τα ... ανήψιά μας και όχι μόνο.

      Στο επόμενο Συνέδριο, στην όμορφη Καστοριά, ελπίζω να τα πούμε κι από κοντά.
      Να είσαι καλά.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ Κατερίνα για τα λόγια σου πάνω στην παρουσίασή μου. Ξέρεις, σε όλους μας αρέσει αυτό που κάνουμε να το βλέπουν και άλλοι τόσο ωραίο όσο εμείς, ίσως είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την φύση μας!

      Ουσιαστικά όμως πρέπει να προχωράμε παρακάτω ως δάσκαλοι και να το κάνουμε πραγματικά ωφέλιμο για τους μαθητές μας. Αυτό πρέπει τελικά να είναι στο επίκεντρο της σκέψης μας. Πως μπορούμε να το αξιοποιήσουμε διδακτικά προς όφελος των μαθητών μας.

      Είμαι σίγουρος Κατερίνα διαβάζοντας και την ανάρτηση που έκανες μετά από καιρό στο blog σου πόσο και εσύ προσπαθείς να φανείς χρήσιμη και ουσιαστική σε αυτό που κάνεις φέτος στο ΕΠΑΛ. Είμαι ακόμη σίγουρος από την μικρή μας επαφή σε προσωπικό επίπεδο αλλά την πολύ μεγαλύτερη σε διαδικτυακό επίπεδο, ότι θα καταφέρεις να πείσεις τους μαθητές σου να ασχοληθούν με το μάθημα που τόσο αγαπάς.

      Φυσικά ελπίζω και εγώ να τα πούμε από κοντά στην Καστοριά αλλά και νωρίτερα στην μαθηματική εβδομάδα.

      Να είσαι και εσύ καλά!
      (Το σχόλιό μου μάλλον ήταν μεγάλο... )

      Διαγραφή
    3. Ευχαριστώ πολύ!
      (Το σχόλιό σου δεν ήταν μεγάλο... :) Ήταν πολύ ενθαρρυντικό. Και πάλι ευχαριστώ.)

      Διαγραφή
  3. αντιγραφη απο ogawa
    Ο αγαπημένος μαθηματικός τύπος του καθηγητή
    κριμα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν συμμερίζομαι καθόλου τη γνώμη σου.
      Της Ogawa είναι μυθιστόρημα, με χαρακτήρες, πλοκή, εξωμαθηματικά πραγματολογικά στοιχεία κλπ.
      Του Τεύκρου δεν είναι λογοτεχνία, είναι "προσχηματική λογοτεχνία".
      Αν ήθελες οπωσδήποτε να το θεωρήσεις "αντιγραφή" θα ήσουν πιο κοντά αν έκανες αναφορά σε (τουλάχιστον) δύο άλλα βιβλία, στα οποία υπάρχει, ακριβώς όπως και σε αυτό, διάλογος μεταξύ ενός μαθηματικού κι ενός κοριτσιού. Στο καθένα βέβαια από αυτά που εγώ έχω στο μυαλό μου, και πιθανόν να τα γνωρίζεις, τα Μαθηματικά που αναφέρονται, όπως και οι στόχοι, είναι διαφορετικοί.
      Το θέμα, όπως και η συγκεκριμένη δομή του διαλόγου, δεν είναι πρωτότυπο, είναι όμως πάντα ενδιαφέρον και χρήσιμο.

      Διαγραφή